Stickad metalltråd! Knitted metal wire!

För några veckor sedan hade jag en dröm, där jag var i en smyckebutik med en massa spännande handgjorda smycken. De var gjorda på ett helt nytt sätt som jag aldrig sett förut. Jag har tecknat ned en del av idéerna som kom därifrån, och en av grejerna jag såg i drömmen har faktiskt dykt upp i verkligheten på ett märkligt sätt.
När jag letade efter andra saker på nätet, hittade jag just sån stickad metalltråd som jag såg i min dröm. Hade trott att jag skulle behöva göra allt från grunden, men så fanns det ju halvfabrikat!

Jag beställde genast hem ett par färger och storlekar för att prova mina idéer!
Halsband, armband, ringar ska det bli! Testade förstås omgående om det gick att dra ihop den smala sorten till ett runt band - ett sånt jag hade sett i min dröm - och det gick över förväntan! Det blir ett mjukt och slinkigt men ändå starkt band, ett mellanting mellan riktigt mjuk ormkedja och organzaband. Häftigt!

Nu ska jag göra några drömsmycken, så får vi se vad det blir av detta.

Jag kommer definitivt att ta hem det här till butiken!



Stickad metall i Gunmetal /rökfärgat    Knitted metal wire, Gun metal color

Knitted metal

ENGLISH VERSION
A couple of weeks ago I had a peculiar dream, where I was in a jewelry shop and looked at some new, very intriguing jewelry. They were made in a way that I hade never seen before. I have sketched and written down some of the ideas I got there, and one of the items I saw in my dream, has actually turned up in real life in a strange way. When browsing the web for other things, I found exactly the kind of knitted metal wire I had seen in my dream! I had thought to make it all from scratch, but here it was already half way there!

I ordered a couple of colors and widths to test my ideas.
Necklaces, bracelets and rings is what will become of this stuff.

Of course I had to try out just one thing immediately - if it was possible to push the thin knit to the kind of round string I had seen in my dream, and YES - it did! It turned into a supple, yet strong string, something in between a very soft snake chain and organza ribbon. So cool!

Now I can't wait to make my dream jewelry, and try out all the possibilities of this new material.
I'm surely going to add this to the web shop!


Kommentarer
Postat av: Humlamamman

Häftigt och snyggt!!

2010-03-25 @ 20:55:11
URL: http://www.humlamamman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0